Plannen met de wil

Plan zoveel mogelijk dat wat je wilt gaan doen. Dat zijn je prioriteiten.

Als blijkt dat je een groot deel van je planning niet haalt, dan:
– plan je te weinig per activiteit
– wil je de activiteit te goed doen
– bedenk je er impulsief wat bij
– blijf je aarzelen bij het maken van keuzen
– wijk je af van wat je wilt
– neem je maar zo nieuwe taken aan

Hoe hiermee om te gaan?

Plan ruim
Hou vast aan wat je wilt = planning
Let per activiteit op de tijd die ervoor staat

afvinken

3 thoughts on “Plannen met de wil

  1. Zelf ben ik daar ook nog niet erg vaardig in.

    Ik doe het volgende: ik werk met outlooktaken.
    Daarbinnen kun je totale en reele tijd aangeven. Ik maak dan een inschatting van te voren en kijk achteraf of het klopte. Ik doe dat niet constant, maar peil mezelf af en toe daarmee. Meestal ben ik dan geschokt. Ik denk altijd maar weer dat de uit te voeren werkzaamheden minder tijd kosten. Vaak heb ik er de dubbele tijd, zo niet meer, voor nodig. Deze werkwijze leert mij op den duur steeds beter te worden in het inschatten van de tijden. Anderzijds geldt ook gewoon dat iets soms korter en sneller gedaan moet worden, omdat ik gewoonweg niet meer tijd heb.

    Het is wel uitkijken met de eerder beschreven techniek. Want hier kan de wet van parkinson gaan gelden: stel een tijd voor een taak en zie, die tijd wordt altijd geconsummeerd. Dan hebben we een nieuw vraagstuk: hoe werk je sneller een taak af.

    Wat ik wel blijvend doe is elke dag beginnen met email opschonen (mailbox legen) en mijn taken ordenen, d.w.z. een pakketje klaarzetten met de musts en waarvan ik denk dat ik het die dag af kan krijgen. En aan het einde van de dag orden ik mijn verzonden mail. De meeste van die e-mails sleep ik naar de map Afwachten. Dat is de map die ik wekelijks screen en op basis waarvan ik herinneringen verzend.

Geef een reactie

