Uit Narziss & Goldmund van Herman Hesse

Maar nu had hij eindelijk de verhouding tot Narziss gevonden, waar hij recht op had, niet langer een verhouding van afhankelijkheid, maar een van vrijheid en wederkerigheid. Blz. 353

Een man vol zekerheid en moed, iemand die leiding gaf en verantwoordelijkheid droeg. Blz. 354

Dat was dan ook de reden dat ik je vroeger zo vaak op het hart gedrukt heb niet te proberen om voor denker of asceet te spelen, maar jezelf te zijn, om te proberen jezelf te verwezenlijken? Blz. 364

Wat jij het ‘zuivere’ denken noemt, een manier van denken dus, dat volgens jou zich zogenaamd afspeelt zonder voorstelllingen, zonder beelden, een manier van werken met woorden, waarbij een mens zich niets kan voorstellen. Blz. 365

Dat je geen waarde hecht aan het denken, maar wel aan de toepassing van het denken op de praktische, de zichtbare wereld. Blz. 367

Een kunstenaar is voortdurend bezig zijn ogen en fantasie te oefenen. Blz. 367

Hij leerde van iedere keer dat hij met moeilijkheden te kampen kreeg; hij ging de dingen fijner aanvoelen. Hij vergat verder alles, hij vergat het klooster, hij zou Narziss bijna vergeten hebben. Die kwam een paar keer binnen vallen, maar hij kreeg niets anders te zien dan tekeningen. Daar stond dan weer tegenover dat Goldmund hem op zekere dag het verrassende verzoek deed hem de biecht af te nemen. ‘Tot nu toe heb ik er niet toe kunnen komen,’ moest hij bekennen, ‘ik had de indruk dat ik te weinig betekende, ik vond dat ik al op genoeg andere manier tegen jou op moest zien. Maar nu voel ik me beter op mijn gemak, ik heb nu mijn werk, ik ben iets waard geworden. En omdat ik nu toch eenmaal deel uitmaak van de kloostergemeenschap zou ik mij ook aan de regels willen houden.’ Blz. 372

Geef een reactie

