Manoeuvres met muziek

Waar bevind ik mij?
Midden in een kringgesprek
meen ik iets nieuws toe te voegen
Iets wat in de discussie er toe zal doen
omdat het de verbinding zal leggen tussen twee opvattingen
Ik heb daarover in een nieuw boek wat gelezen
Nadat ik het lef heb gevonden me te mengen
doe je me af, met status en zachte stem
(je hoofd knikt ietwat ‘nee’)
‘Dat is dat en dat. Oude meug.’
Wat gebeurt er nu eigenlijk?
Ik laat mij op een zijspoor zetten.
Zodat niemand meer op mijn opmerking let.
Zodat anderen gaan denken dat het niet belangrijk was.
Welk gevoel geeft mij dat?
Voorheen gaf mij dat het idee dom te zijn
Nu raak ik even verward en vervolgens pissig
Hoe handel ik?
Ik besluit me er vervolgens niets van aan te trekken
En mijn gewone humeur weer op me te nemen
Welk effect bereik ik?
Ik negeer de ander en bovenal mijzelf
Hoe kijkt de persoon in kwestie?
Verbeten.
Zijn mondhoeken trekken samen, precies zoals een andere bekende van mij dat doet.
Die persoon is heel intelligent. Iemand die heel doordacht, zijn eigen weg volgt en altijd zijn zin krijgt. Het is iemand die ‘goed’ wil doen voor anderen en om dat te kunnen, heel zakelijk is.
Nogmaals terug.
Hoe kijkt hij?
Alsof er iets te bevechten valt, een proces wat maar moeizaam voortgang kent.
Het lijkt alsof alle tegenslag zich in die blik samenbalt.
Tegenslag in die zin van, ongewild betrokken te zijn in trage vooruitgang.
Wat doet mijn opmerking?
Ik vermoed dat ik twee strategische manoeuvres verstoor.
Die van de ander en die van mijzelf.
Wat is er nu eigenlijk aan de hand?
We bevinden ons in een spiegelgevecht.
Het stadium voorafgaand aan het tegenover elkaar staan.
Wat heb ik verstoord?
Het opgelegde trage tempo
Hoe gaan we verder?
Gewoon blijven zingen.

Geef een reactie

